RANCANGAN PENGAJARAN
HARIAN
KELAS PENDIDIKAN KHAS BERMASALAH
PEMBELAJARAN
MATAPELAJARAN:
ASAS 3M ( MATEMATIK)
TAJUK:
OPERASI TAMBAH DALAM LINGKUNGAN 10
KELAS:
KUMPULAN INTAN ( 6 orang )
MASA:
7.20- 7.50 PAGI
STANDARD PEMBELAJARAN ; 3.1.1
PENGETAHUAN SEDIA ADA;
Murid pernah diajar konsep tambah,
kenal nombor 1 hingga 9 dan simbol
tambah.
OBJEKTIF ;
Pada akhir pembelajaran murid dapat
-menyatakan situasi tambah bagi
penyatuan dua kumpulan objek.
-Mengenal dan menulis nombor dalam
lingkungan 10.
-Menyatakan kuantiti bilangan mengikut
nombor yang diberikan.
AKTIVITI:
1.
Set Induksi:
Guru menunjukkan anak patung dan
bersoaljawab dengan murid untuk memahami konsep tambah. Murid juga diminta
menamakan nombor yang ditunjukkan.
2.
Langkah
1.
-
Murid
diminta mengambil dua anak patung dijadikan satu kumpulan. Kemudian mengambil
satu lagi naka patung untuk dijadikan satu lagi kumpulan.
-
Murid
diminta mengambil nombor yang sesuai dan diletakkan mengikut kumpulan objek
yang sesuai.
-
Menyatukan
dua kumpulan objek dan murid dikehendaki membilang jumlah keseluruhannya.
Meletakkan nombor yang sesuai mengikut objek.
3.
Langkah
2.
-
Mengulangi
aktiviti menggunakan gula-gula.
-
Setiap
murid melakukan aktiviti mengikut arahan guru.
-
Memahami
konsep tambah dengan menyediakan dua kumpulan objek dan menyatukannya. Mengira
jumlah penyatuan dua kumpulan objek tersebut.
4.
Langkah
3.
-
Mengulangi
aktiviti dan meletakkan nombor yang sesuai mengikut bilangan objek.
-
Guru
meletakkan nombor dan murid meletakkan bilangan objek mengikut nombor yang
diberikan.
5.
Langkah
4.
-
Guru
menunjukkan ayat matematik operasi tambah dalam lingkungan 10.
-
Murid
menunjukkan penyatuan dua kumpulan objek berpandukan ayat matematik yang
diberikan.
6.
Langkah
5.
Penutup.
- Guru
meminta murid menyalin dan melengkapkan ayat matematik bagi operasi tambah
dalam lingkungan 10.
NILAI: Bekerjasama, usaha dan tekun.
EMK: Kreativiti dan innovasi
BBB: Anak patung, gula-gula, pinggan
dan nombor.
REFLEKSI:
Sepanjang proses pengajaran dan
pembelajaran dilakukan terdapat beberapa kelebihan(kekuatan) dan juga kelemahan
yang diperolehi.
1.
Kekuatan;
Set induksi adalah penting untuk
menarik minat pelajar. Dengan menggunakan bahan bantu belajar yang sememangnya
menarik minat pelajar dapat membuatkan pelajar terus berminat untuk belajar dan
menumpukan perhatian kepada proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan.
Murid tentunya akan dapat memahami dengan lebih baik sekiranya dapat memberikan
tumpuan kepada apa yang ingin disampaikan oleh guru. Kelantangan suara guru dan
juga eyecontact memainkan peranan supaya
murid lebih jelas dan memahami apa yang disampaikan. Murid juga pastinya
memberikan kerjasama apabila guru sentiasa memandang mereka sambil proses
pengajaran dan pembelajaran berlangsung. Sebutan yang jelas dengan penggunaan
bahasa yang mudah difahami akan membolehkan murid lebih memahami apa yang
disampaikan oleh guru. Dengan itu juga murid tentunya tidak mudah bosan dan
sentiasa memberikan tumpuan. Sekiranya murid merasa bosan serta tidak memahami pengajaran guru maka objektif
yang dirancang pastinya tidak dapat dicapai. Cara penyampaian guru memainkan
peranan bagi memastikan murid benar-benar memahami dan menguasai pelajaran yang
diajar . Seterusnya kawalan murid yang
baik semasa proses pengajaran dan pembelajaran dijalankan akan memastikan perjalanan proses pengajaran
dan pembelajaran berlangsung dengan harmoni dan lancar. Murid diterapkan dengan
nilai-nilai murni seperti berani, yakin dan bekerjasama. Ini dapat dilihat
semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran dilakukan. Murid berani tampil
kehadapan dengan keyakinan diri dan sentiasa memberikan kerjasama kepada guru
dalam kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan.
Nilai-nilai murni pentiang dalam membentuk keperibadian seseorang murid agar
menjadi manusia yang cemerlang dan berakhlak mulia juga berani menghadapi
cabaran. Selain itu proses penilaian perlu dilakukan selepas pengajaran dan
pembelajaran disampaikan.Penilaian dilakukan dengan memberikan latihan dan
lembaran kerja. Pemeriksaan atau pemantauan
bagi latihan yang diberikan akan membolehkan guru membuat penilaian
samada murid faham atau tidak pelajaran yang telah disampaikan . Proses
pengukuhan diberikan kepada murid yang telah dapat mencapai sasaran yang
ditetapkan. Proses pemulihan pula diberikan kepada murid yang tidak dapat
menjawab soalan yang diberikan dan perlu dibantu dan dibimbing bagi mencapai
sasaran atau o bjektif pengajaran.
2.
Kelemahan
Setiap proses pengajaran pembelajaran
pastinya terdapat kelemahan atau kekurangan yang tidak dapat dielakkan.
Terdapat juga masalah atau gangguan berlaku diluar jangkaan atau kawalan.
Pertama sekali masa bagi setiap aktiviti yang dijalankan tidak menepati masa
yang telah ditetapkan sepertimana langkah-langkah yang telah disusun dalam
Rancangan Pengajaran Harian(RPH). Ianya banyak bergantung kepada kerjasama yang
diberikan oleh murid semasa menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
Begitu juga dengan suasana dan suara-suara lain yang kedengaran. Ini disebabkan
ruang kelas yang agak sempit dan berkongsi dengan kumpulan lain. Murid
Pendidikan Khas ini juga sering membuat perkara-perkara yang tidak dijangkakan.
Gangguan dari luar kelas juga tidak dapat dielakkan kerana kelas ini adalah
laluan bagi kelas-kelas lain dan bersebelahan dengan taman permainan Prasekolah.
Namun begitu, gangguan –gangguan tersebut bukanlah penyebab yang menjejaskan
keseluruhan pengajaran guru.
3.
Langkah
Mengatasi
Bagi mengatasi kelemahan dan
kekurangan yang terdapat dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang dikesan.
Guru perlu membuat penambahbaikan bagi meningkatkan mutu pengajaran pada masa
akan datang. Terutamanya dalam penetapan masa yang tepat dan aktiviti-aktiviti
yang lebih menarik dan teratur dilakukan.
Assalamualaikum bonda..
BalasPadamThanks for the perkongsiannya..
Ni murid berapa tahun bonda?